10 ieteikumi braukšanai ar velosipēdu

Velosipēdam pilsētvidē ir daudz priekšrocību, par ko rakstījām iepriekšējā rakstā. Lai braukšana ar velosipēdu sagādātu maksimāli daudz prieka un pēc iespējas mazāk bēdu, esam sagatavojuši 10 ieteikumus braucējiem – iesācējiem, kas varbūt tikai vēl plāno iegādāties savu pirmo braucamo.

1) Piemērota velosipēda izvēle

Mēs braukšanai pa Rīgu iesakām izvēlēties pilsētas tipa velosipēdu, jo tas būs braukšanai komfortablākais jebkādos laikapstākļos. Valstīs, kur teju katrs iedzīvotājs mēdz pārvietoties ar velosipēdu – Nīderlandē un Dānijā, uz ielām redzēsiet pārsvarā šāda veida velosipēdus.

Ar šāda tipa velosipēdu būs ne tikai pārsteidzoši komfortabla braukšana, bet tā komplektācijā būs iekļauts arī viss nepieciešamais braukšanai jebkādos laika apstākļos. Ķēdes aizsargs, kas ir svarīgs, lai pasargātu apģērbu no eļļas traipiem, pilna izmēra dubļusargi, kas ir sevišķi svarīgi slapjā laikā, jo pasargās muguru un kājas no apšļakstīšanas ar dubļainu lietus ūdeni. Šiem velosipēdiem parasti komplektā arī nāk iebūvētas lampiņas, kas ir obligāti nepieciešamas braukšanai tumšajā diennakts laikā. Tāpat šiem velosipēdiem ir iespēja somas un somiņas ievietot bagāžas nodalījumā – vai tas būtu groziņš vai bagāžnieks.

Visizdevīgāk šādu velosipēdu ir iegādāties lietotu – par 200-300 eiro jau būs iespējams iegādāties ļoti kvalitatīvu braucamo ar labām detaļām un rumbā iebūvētiem ātrumiem, kamēr līdzvērtīgs jauns velosipēds izmaksātu 700-900 eiro. Atceries – velosipēdu rāmjiem ir dažādi izmēri, tāpēc noteikti jautā pārdevējam pēc tavam augumam piemērota velosipēda!

2) Apģērba izvēle

Teiciens “nav sliktu laikapstākļu, ir tikai nepiemērots apģērbs” attiecas arī uz braukšanu ar velosipēdu. Uzreiz gan jāsaka, ka apģērbs, kāds nepieciešams, lai brauktu ar velosipēdu, īpaši neatšķiras no apģērba, ar kādu ikdienā pārvietojaties kājām. Vienīgā atšķirība – pavasarī un rudenī ilgāk jālieto silti cimdi, cepure un šalle, jo, braucot ar velosipēdu, vairāk saldē vējš. Ja, ejot ar kājām, var iztikt bez cimdiem un cepures, tad ar velosipēdu drošāk ir paņemt līdzi šos apģērba gabalus, lai brauciens būtu komfortabls. Vairāk padomu braukšanai aukstajā gada periodā atradīsi mūsu rakstā “Ar velosipēdu ziemā un rudenī?” 

Attiecībā uz braukšanu lietus laikā – var mēģināt izlīdzēties arī ar vienkāršu lietussargu, tomēr visērtāk būtu iegādāties pončo tipa apmetni, kas pasargās no lietus gan ķermeņa augšdaļu, gan kājas.

3) Velosipēda aizsardzība pret zagļiem

Viena no bēdīgākajām lietām velobraukšanā ir zādzības – nevienam nav prieks ieraudzīt to, ka iemīļotais braucamais ir pazudis no vietas, kur pēdējoreiz to atstājāt. Lai pēc iespējas samazinātu zādzības fakta iespējamību, par velosipēda aizsardzību ir jāparūpējas pašam. Pirmkārt, svarīgi neatstāt velosipēdu klusās, neredzamās vietās – policijas statistika liecina, ka visbiežāk velosipēdi tiek nozagti no slēgtām kāpņutelpām. Šādas kāpņutelpas ir zagļa sapnis, jo tajās salīdzinoši netraucēti un ilgu laiku var darboties ap velosipēda slēdzeni. Ja jāizvēlas starp velosipēda atstāšanu kāpņutelpā vai uz ielas, tad viennozīmīgi drošāk to atstāt būs uz ielas (vai pagalmā), jo tā ir krietni publiskāka vieta, kur zaglim ir krietni lielāks risks tapt pieķertam.

Nākamā svarīgākā lieta velosipēda aizsardzībā ir slēdzene. Arī uz ielas – publiskā vietā novietots velosipēds būs viegls loms zaglim, ja tas būs pieslēgts ar viegli pārkniebjamu slēdzeni. Kategorisks “nē” ir jebkura veida trošu slēdzenēm – tās ar visparastākajām rokas knaiblēm iespējams pārkniebt dažās sekundēs:

 

Ieteicams izvēlēties U-veida, salokāmā vai ķēdes tipa saslēdzēju. Jāņem vērā, ka arī šī veida saslēdzēji mēdz būt dažādas kvalitātes, tāpēc vaicā pārdevējam, kurš saslēdzējs ir labākais atbilstoši tavām finansiālajām iespējām. Pieņemts uzskatīt, ka saslēdzēja vērtībai vajadzētu būt vismaz 10% no velosipēda vērtības, tātad 200 eiro vērtam velosipēdam nepieciešama vismaz 20 eiro vērts saslēdzējs.

Tāpat velosipēdu iespējams apdrošināt – šādu pakalpojumu šobrīd piedāvā BTA un If.lv un pakalpojuma izmaksas ir sākot no 30 eiro gadā, pie tam reizē būsi apdrošināts arī tu pats un, ja nejauši būsi nodarījis zaudējumus citiem transportlīdzekļiem – apdrošinātājs to atlīdzinās.

4) Sēdekļa augstums

Atbilstošs sēdekļa augstums ir viens no svarīgākajiem nosacījumiem ērtai braukšanai. Ja sēdeklis nav pareizi noregulēts, tad jau pēc pirmā kilometra mīšanās būs grūta un pat sāpīga. Pareizs sēdekļa augstums ir ļoti svarīgs ceļu veselībai, kā arī tas palīdz maksimāli efektīvi izmantot kājas muskuļus, saglabājot braukšanu vienkāršu un braucēju priecīgu pat pēc daudziem kilometriem.

Vislabāk sēdekli palīdzēs noregulēt veikala/servisa pārdevējs. Pēc noregulēšanas ar marķieri iezīmē Tev piemēroto sēdekļa stutes augstumu, lai nākotnē to varētu pēc vajadzības ātri noregulēt atbilstoši.

Vispārējais noteikums sēdekļa pareizai noregulēšanai ir mērķēt uz gandrīz pilnībā (80-90%) iztaisnotu kāju brīdī, kad attiecīgais pedālis atrodas zemākajā pozīcijā:

Detalizētākus padomus pareizai sēdekļa regulācijai atradīsi šeit.

5) Pareizs riepu spiediens

Viena no izplatītākajām kļūdām starp velosipēdistiem, ir braukšana ar pārlieku mazu gaisa spiedienu riepās. Tas ne tikai prasa vairāk spēku minoties, bet var laika gaitā arī sabojāt velosipēda riepas vai ratus. Katrai riepai ir citādāks minimālais un maksimālais gaisa spiediens, tādēļ pirms riepu pumpēšanas obligāti uz riepas atrodi informāciju par to:

Vispārējs ieteikums ir riepas piepumpēt ar spiedienu, kas ir starp minimālo un maksimālo atļauto spiedienu. Vieglāki braucēji var droši riepas pumpēt tuvākas minimālajam spiedienam, savukārt smagākiem braucējiem riepas ieteicams pumpēt tuvāk maksimālajam spiedienam. Bet tas viss ir ļoti atkarīgs no izjūtām. Galvenais – nepārsniegt pieļaujamos limitus.

6) Esi redzams!

Diennakts tumšajā laikā obligāti ieslēdz lampiņas – velosipēda priekšpusē baltu un aizmugurē sarkanu. Lampiņas noregulē tā, lai tās spīdētu uz zemes, nevis citiem acīs. Ieteicams lampiņas lietot mirgojošā režīmā, jo tad tu labāk izcelsies starp citām pilsētas gaismām. Atceries, ka šīs lampiņas pilsētvidē ir domātas tam, lai citi labāk ieraudzītu tevi:

7) Atkārto noteikumus

Pirms uzsāc braukšanu ar velosipēdu, noteikti pārlasi Ceļu satiksmes noteikumus. Iesakām izlasīt arī Rīgas domes 2016. gadā izdoto bukletu “Velosipēdists satiksmē”, kurā viegli saprotamā valodā un vizuāli uztverami paskaidroti svarīgākie CSN punkti, kas attiecas tieši uz velosatiksmi.  Krustojumos uzmanies vienmēr, neatkarīgi no tā, vai tev ir priekšroka – Latvijā joprojām ir daudz autovadītāju, kas vai nu nezina vai apzināti neievēro CSN, un var nogriezt ceļu. Kā rāda apdrošinātāju statistika, 2/3 ceļu satiksmes negadījumu starp auto un velosipēdistu, negadījumu izraisījis tieši autovadītājs. Tas gan nekādi neatvieglo negadījumu sekas, kas parasti ir smagas tikai velobraucējam, tāpēc piesardzība ir pats labākais veids, kā sevi pasargāt.

8) Izpēti maršrutu iepriekš

Pirms sāc braukt uz darbu ar velosipēdu, ļoti ieteicams iepriekš izpētīt un izplānot braukšanas maršrutu. Atceries, ka ielās ar intensīvu autosatiksmes plūsmu tev ir ļauts braukt arī pa ietvēm – izmanto to, bet atceries, ka uz ietves karalis ir gājējs. Veloceļi Rīgā ir uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmi, tomēr, ieskaties mūsu izveidotajā Rīgas veloceļu kartē – iespējams, kādu daļu no maršruta vari veikt pa veloceļu. Ja taisnākajā maršrutā ir iela ar inensīvu autosatiksmes plūsmu un nav normālu ietvju, tad pamēģini atrast citus maršrutus pa paralēlajām ielām – mūsdienās maršrutus sastādīt ir ārkārtīgi vienkārši.

9) Sāc pakāpeniski

Braukšana ar velosipēdu, tāpat kā garāku distanču iešana ar kājām, ir fiziska aktivitāte, pie kuras ķermenim ir jāpierod. Tādēļ ieteikums ir pārvietošanos ar velosipēdu sākt pakāpeniski, pirmajā braukšanas reizē nebraucot 20+20 kilometrus uz Jūrmalu un atpakaļ. Braucienus uz darbu sāc ar lēnu, mērenu tempu, izbraucot no mājām ar laika rezervi. Ja iesākumā šķiet pārāk nogurdinoši braukt uz darbu turp-atpakaļ, tad pamēģini braukt ar velosipēdu vienā virzienā, atpakaļ braucot ar sabiedrisko transportu. Nākamajā dienā dari pretēji – uz darbu brauc ar sabiedrisko transportu, bet atpakaļ ar velosipēdu. Ja tev nav iespējas velosipēdu atstāt darbavietā, tad uzsāc braukšanu ar velosipēdu dažas dienas nedēļā. Sāc ar vienu vai divām dienām nedēļā. Šādā veidā pakāpeniski pieradināsi savu ķermeni pie braukšanas ar velosipēdu un dažu nedēļu laikā mierīgi varēsi aizbraukt arī uz Jūrmalu, nesūdzoties par nogurumu vai sāpēm.

10) Uzmanies no sliedēm un stāvošām automašīnām

Rīga ir tramvaju pilsēta un, cerams, ka nākotnē tramvaju līniju skaits tikai palielināsies. Tomēr līdz ar šo ātro un ērto sabiedrisko transportu nāk viena potenciāla bīstamība, no kuras jauzmanās velosipēdistiem – sliedes.  Braucot pāri sliedēm pārāk šaurā leņķī attiecībā pret tām, pastāv liels risks, ka priekšējais ritenis saslīdēs un iestrēgs sliežu renē un velosipēdists – nokritīs. Lai no šādas situācijas izvairītos, ieteicams sliedes šķērsot maksimāli taisnā leņķī (90°). Minimālais ieteicamais leņķis ir aptuveni 60° – kā šajā attēlā:

Pilsētā bieži vien sanāk braukt gar brauktuves malā novietotām automašīnām. Šeit svarīgi atcerēties vienmēr braukt vismaz 1 metra attālumā no šīm automašīnām, jo jebkurā mirklī var tikt strauji atvērtas kādas automašīnas durvis. Jā, vainīgs būs autovadītājs, bet sadursme ar asām metāla durvīm sāpīgāka būs velobraucējam, tāpēc neizaicini likteni un nebrauc tā sauktajā durvju zonā:

Ceram, ka šie praktiskie ieteikumi tev palīdzēs veiksmīgi sākt pārvietoties pa pilsētu arī ar velosipēdu. Un atceries – ar velosipēdu Tu vari vairāk!