Īsi pirms Rīgas domes vēlēšanām 10 partijām, kam SKDS aptauja paredz iespējamu pārstāvniecību pašvaldībā, sagatavojām aptaujas jautājumus par mobilitāti un dažādu ielu transformāciju, kas ir aktuāli pēdējo gadu un pirmsvēlēšanu diskusiju kontekstā. Prasījām atbildēt aptaujas formā.
Atbildes nesniedza partijas “Latvija pirmajā vietā”, “Saskaņa” un “Stabilitātei”. Aptaujas formā atbildes sniedza 6 saraksti – “Apvienotais saraksts”, “Gods kalpot Rīgai/ Zalo zemnieku savienība”, “Jaunā vienotība”, “Progresīvie”, “Latvijas attīstībai” un “Suverēnā vara”, “Apvienība “Jaunlatvieši””. Paldies par atbildēm!
Savukārt “Nacionālā apvienība” atbildēja: “”NA satiksmes organizācijas jautājumus risinās, pamatojoties uz satiksmes organizācijas datiem, kompleksi – ievērojot visu satiksmes dalībnieku intereses, izvēlēto risinājumu ietekmi uz satiksmes organizāciju kopumā, kā arī ņemot vērā pieejamo finansējumu. Tāpēc piedāvātās tabulas aizpildīšana būtu pavirša un datos nebalstīta.”

1. Šobrīd daudz tiek runāts par Rīgas centra atdzīvināšanu, vienlaikus stāvvietu skaits tajā ir ierobežots un būtiski palielināties nevar, pie tam Centra ielas nevar uzņemt lielāku autotransporta daudzumu.
Kādus risinājumus jūs piedāvātu, lai palielinātu cilvēku plūsmu un pievilcību Rīgas centrā un Vecrīgā?
2. Kuru infrastruktūru (līdz 2 atbildēm) uzskatāt par prioritāru attīstībā pilsētas ietvaros?
- Ielas telpas labiekārtošana, lai palielinātu gājēju pievilcību un vēlmi pavadīt laiku ielas telpā.
- Veloinfrastruktūras izveide, gājēju infrastruktūras uzlabošana. Sabiedriskā transporta infrastruktūras uzlabošana (jauni transportlīdzekļi, biežāka kursēšana, metrobusa, tramvaja līnijas, pieturvietu labiekārtošana)
- Mūsu skatījums ir, ka uz centru būtu jābrauc iespējami vairāk ar sabiedrisko transportu. Saglabājot iespējas ar auto uz centru braukt tiem, kuri tur dzīvo. Vecrīgā daudzstāvu stāvvietām nevajadzētu būt, ja kāds privātais investors grib būvēt centrā daudzstāvu autostāvvietu un teritoriālais plānojums to atļauj, tad tam būtu zaļā gaisma.Ir jāuzlabo ielas telpa ar zaļumiem un citiem labiekārtojumiem, lai centrā dzīvojošajiem nevajadzētu obligāti braukt ārpus Rīgas uz ‘’zaļumiem’’.Jāiekārto jaunas gājēju pārejas, bet tam vajag projektu, lai tā būtu ar atbilstošu apgaismojumu un droša ielas šķērsošanai. Tuneļi būtu jāatstāj velonovietņu izveidei un patvertņu ierīkošanai. Velo un mikromobilitātes rīku mobilitāte ir ļoti būtiska, to vajadzētu attīstīt, kā aptaujas liecina, tad īpaši pieprasīta ir nodalīta veloinfrastruktūra.Jāturpina sabiedriskā transporta joslu ieviešana, lai sabiedrisko transportu padarītu ātrāku. Tas ir jādara vietās, kur pirms tam veikta modelēšana, lai nebūtu tā, ka sabiedriskais transports nevar nokļūt līdz šīm joslām un ‘’iestrēgst korķos’’.
- Seguma atjaunošana ielu brauktuvēm un ietvju posmiem. Sabiedriskā transporta infrastruktūras uzlabošana (jauni transportlīdzekļi, biežāka kursēšana, metrobusa, tramvaja līnijas, pieturvietu labiekārtošana).
- Sabiedriskā transporta joslas, jauni sabiedriskā transporta maršruti, biežāks sabiedriskais transports, jauna, droša infrastruktūra velobraucējiem un gājējiem, jaunas daudzstāvu autostāvvietas, vairāk apstādījumu ielās, jauni skvēri.
- Sabiedriskā transporta infrastruktūras uzlabošana (jauni transportlīdzekļi, biežāka kursēšana, metrobusa, tramvaja līnijas, pieturvietu labiekārtošana). Jauna infrastruktūra velosatiksmei un gājējiem.
“SUVERĒNĀ VARA”:
- Park&Ride stāvvietu izveide ārpus pilsētas centra, ar tiešo piekļuvi sabiedriskajām transportam; pazemes stāvvietu izveide pilsētas centrā; sabiedriskā transporta attīstībā ar mērķi pakāpeniski pāriet uz bezmaksas sabiedrisko transportu Rīgas iedzīvotājiem (t.sk. dzelzceļa transports pilsētas robežās); ielu saimniecības pilnveidošana, t.sk. jaunās ielu infrastruktūras izveide, fiziski atdalot telpu katrai satiksmes dalībnieku kategorijai, un esošo ielu remonti.
- Jauni maģistrālie autosatiksmes savienojumi un mezgli (piemēram, Ziemeļu šķērsojums). Seguma atjaunošana ielu brauktuvēm un ietvju posmiem.
APVIENĪBA JAUNLATVIEŠI:
- Ielas telpas labiekārtošana, lai palielinātu gājēju pievilcību un vēlmi pavadīt laiku ielas telpā.
- Jauni maģistrālie autosatiksmes savienojumi un mezgli (piemēram, Ziemeļu šķērsojums). Seguma atjaunošana ielu brauktuvēm un ietvju posmiem
- Daudzstāvu stāvvietas pie dzelzceļa loka un park & ride Pierīgā pie dzelceļa stacijām.
- Jauni maģistrālie autosatiksmes savienojumi un mezgli (piemēram, Ziemeļu šķērsojums). Sabiedriskā transporta infrastruktūras uzlabošana (jauni transportlīdzekļi, biežāka kursēšana, metrobusa, tramvaja līnijas, pieturvietu labiekārtošana)
- Atbilstoši Vecrīgas statusam piemērotas satiksmes organizācijas izstrāde (nodrošinot prioritāti gājējiem, Vecrīgas ielu telpas labiekārtošana, transporta kustība tikai Vecrīgā piederošo īpašumu īpašniekiem īpašumu piekļuvei, piegādes transportam, specializētam transportam(piem. invalīdiem), operatīvais transports, izņēmumi ar atļaujām būtiski pasākumi, dažādi būvdarbi, valsts iestāžu apkalpošana u.t.t) • Jaunu, drošu gājēju pāreju izbūve, jau izbūvēto nedrošo gājēju pāreju pārbūve un ietvju segumu atjaunošana. • Ielas telpas labiekārtošana, lai palielinātu gājēju pievilcību un vēlmi pavadīt laiku ielas telpā • Sabiedriskā transporta pieejamības un tā prioritātes uzlabošana, gan pārskatot esošos maršrutus, gan izveidojot jaunus, gan izveidojot jaunas sabiedriskā transporta joslas, lai uzlabotu sabiedriskā transporta lietotāju pievilcību • Pārskatīt Rīgas pilsētas stāvvietu koncepciju, lai mazinātu privātā transporta koncentrāciju Rīgas centrā, izstrādājot atbilstošu stāvvietu ierīkošanas koncepciju stāvvietu ierīkošanai piepilsētas teritorijā, kur tiek nodrošināta pārsēšanos uz sabiedrisko transportu.
- Jaunu, drošu gājēju pāreju izbūve, jau izbūvēto nedrošo gājēju pāreju pārbūve un ietvju segumu atjaunošana. • Vanšu tilta un Gaisa tilta pārbūve, Divlīmeņa krustojuma projekta izstrāde un izbūve Brīvības ielas un Gustava Zemgala gatvē.
Analizējot partiju atbildes, “Suverēnā vara”, “Gods kalpot Rīgai” un “Apvienotais saraksts” min, ka būtu jāatīsta stāvparku jeb “Park & Ride” sistēma, kas ļautu atstāt mašīnas pilsētas vai pilsētas centra nomalē un tālāk pārvietoties ar sabiedrisko transportu. Jāatzīst, ka iepriekšējā sasaukuma lietā par satiksmi atbildīgais vicemērs, vēlāk mērs Vilnis Ķirsis uzskatīja, ka šādas stāvvietas jābūvē Pierīgā pie dzelzceļa stacijām. Rodas jautājums, vai stāvparkiem primāri ne pilsētas iedzīvotājiem būtu jāiegulda pilsētas nauda.
Sabiedriskā transportu kā galveno pārvietošanās veidu nokļūšanai uz pilsētas centru min gandrīz visas partijas, vienlaikus minot, ka nepieciešams turpināt strādāt pie sabiedriskā transporta prioritātes un jaunu sabiedriskā transporta maršrutu nodrošināšanas. Jāatzīst, ka pēdējā sasaukuma laikā sabiedriskā transporta reisu skaits īpaši biežāk kursējošajos maršrutos tika neatgriezeniski samazināts līdz ar pandēmiju. Tas būtu vismaz sākums, ko mainīt partijām nākamajā sasaukumā, ja sabiedriskais transports ir prioritāte.
“Latvijas attīstībai”, “Apvienotais saraksts” un “Suverēnā vara” atbalsta daudzstāvu vai pazemes stāvvietu veidošanu pilsētas centrā, savukārt “Jaunā vienotība” tam neliktu šķēršļus, bet negribētu daudzstāvu stāvvietas attīstīt Vecrīgā. Biedrības uzskatā būtiski palielināt stāvvietu skaitu pilsētas centrā nozīmētu arī palielināt automašīnu plūsmu, kas varētu nozīmēt vēl lielākus sastrēgumus.
Par Vecrīgu plašāk komentē “Gods kalpot Rīgai”, kas norāda, ka ielas telpa tur primāri jāatdod gājēju ērtībām, nodrošinot piekļuvi īpašumiem un piegādes transportam. Pagaidām ir plāni par Vaļņu ielas labiekārtošanu par gājēju ielu, bet diemžēl pagaidām nav liela cerība, ka Vecrīgā izmaiņas ir iespējams panākt ātri.
“Jaunā Vienotība” un “Latvijas attīstībai” norāda uz jaunas un drošas veloinfrastruktūras izveidi, savukārt “Progresīvie” un “Apvienība “Jaunlatvieši” – uz to, ka ielas telpa būtu jālabiekārto, lai palielinātu gājēju pievilcību un vēlmi uzturēties ielas telpā.
Lielākā daļa aptaujāto partiju par prioritāri attīstāmo infrastruktūru uzskata sabiedrisko transportu, nodrošinot gan jaunus sastāvus, gan biežuma palielināšanu un jaunu infrastruktūru. “Apvienotais saraksts” un “Suverēnā vara”, “Apvienība “Jaunlatvieši” uzsver maģistrālo transporta savienojumu attīstības nozīmi, bet “Jaunā vienotība” un “Suverēnā vara”, “Apvienība “Jaunlatvieši” par prioritāru uzskata arī ielu seguma atjaunošanu. Jāatzīst, ka pēdējā sasaukuma laikā lielākoties tas aprobežojās tikai ar brauktuves seguma atjaunošanu.
“Gods kalpot Rīgai” precizē, ka viņiem būtiska ir Vanšu un Gaisa tilta pārbūve, kā arī divlīmeņu krustojuma ieviešana Brīvības gatves un Gustava Zemgala gatves krustojumā. Jautājums, vai šāda divlīmeņu krustojuma ieviešana nozīmētu arī apstākļu uzlabošanu gājējiem.
“Latvijas attīstībai” un “Progresīvie” uzsver jaunas veloinfrastruktūras izveidi un esošās gājēju infrastruktūras uzlabošanu. Cerams, ka tas tiešām notiktu.