Ar ko izdevīgāk – “sabiedrisko” vai automašīnu?

Sabiedrībā ir iesakņojies mīts, ka ar automašīnu braukt ir izdevīgāk nekā ar sabiedrisko transportu. Centīsimies parādīt, ka tā gluži nav. Lai uzskatāmi un maksimāli objektīvi parādītu, kādas ir patiesās dažādu pārvietošanās līdzekļu izmaksas, salīdzināsim populārāko vieglo automašīnu Latvijā 2014. gadā, populārāko pilsētas velosipēdu kādā internetveikalā un sabiedrisko transportu 5 gadu laika posmā, pieņemot, ka transportlīdzekļu lietotājs dzīvo pašā Rīgas centrā, bet darbs atrodas pašā Imantas centrā – kultūras un atpūtas centrā “Imanta”. Grafikos norādītās naudas summas ir noapaļotas un ir aptuvenas.

Sāksim ar automašīnām.

izmaksas-auto

Šajā grafikā norādītie skaitļi ir aptuveni – remonta un apkopju izmaksas esam ielikuši salīdzinoši mazas, realitātē šie skaitļi var būt pat vairāk kā 3700 EUR piecu gadu periodā. Arī degvielā, visticamāk, sanāks iztērēt vairāk, bet šis ir pats minimums. Pēc šiem 5 gadiem, automašīnu būs iespējams pārdot, tiesa, par krietni mazāku summu nekā tā maksāja jauna.

Mēnesī jauna automašīna, braucot tikai uz darbu un atpakaļ, izmaksā aptuveni 325 EUR. Skaidrs ir viens – jo mazākus attālumus cilvēks veic ar automašīnu, jo tā kļūst neizdevīgāka. Pirms pāris gadiem  TVNET bija raksts par to, ka noteiktus attālumus ar taksometru braukt var būt pat izdevīgāk nekā ar personīgo automašīnu.

izmaksas-sab-transp

Šeit aprēķins vienkāršs – mēnešbiļetes cena ir 40 EUR mēnesī. Tas ir pieņemot, ka braucienam izmanto vienu maršrutu. Diemžēl pagaidām “Rīgas satiksme” vēl nav izveidojusi tīklu, kas savienotu visas apkaimes ar vienu maršrutu, bet šodien no Rīgas domes saņemta ļoti priecējoša ziņa – Rīgā tiek plānots ieviest t.s. “Laika biļetes”, līdz ar to sabiedriskais transports kļūs vēl pieejamāks un izdevīgāks.

 

Bet… Ir taču vēl gudrāki un izdevīgāki transporta veidi rīdziniekiem!

izmaksas-velo1

Arī šīs izmaksas ir aptuvenas, jo remontu izmaksas var variēt, bet mēnesī velosipēds Tev izmaksās aptuveni 8 EUR. Rīgai tas ir ideāli piemērots transportlīdzeklis, jo Rīga ir plaša – ar kājām lielākus attālumus par 5 km cilvēki parasti iet nelabprāt, Rīgā pīķa stundās parasti ir sastrēgumi – ar velosipēdu tos viegli apbraukt. Vairākas apkaimes jau ir savienotas ar veloceļiem, kur droši var justies arī bērni, tādēļ šo apkaimju iedzīvotājiem velosipēdam būtu jābūt pirmajai izvēlei.

Neaizmirsīsim arī par pašu izdevīgāko transporta veidu.

izmaksas-kajas

No Centra līdz Imantai varbūt ne gluži (1,5 stundu gājiens), bet centra rajonā tieši šis ir visgudrākais pārvietošanās veids. Nav jāsatraucas par sabiedriskā transporta sarakstiem, auto un velo stāvvietām, kā arī tā ir lieliska fiziska aktivitāte, kas uzlabo sirds un asinsvadu sistēmu. Zinot, ka Latvijā vairāk kā puse mirušo cilvēku mirst tieši no sirds un asinsvadu slimībām, pārvietošanās kājām vai ar velosipēdu ir ļoti veicināma. Pārvietojies gudri – kā to aicina Gudrais Pilsētnieks – kombinē sabiedrisko transportu, velosipēdu un iešanu kājām!

apvienots1