Pirms gada Rīgā tika atstādināts Satiksmes departamenta direktors Vitālijs Reinbahs, jo ielu remontdarbi tika organizēti haotiski, apdraudot gājēju un citu satiksmes dalībnieku drošību. Vairākās ielās tika uzraktas ietves abās ielas pusēs, neizveidojot pagaidu ietves, līdz ar to gājēji bija spiesti pārvietoties pa brauktuvi un būvdarbu zonu, riskējot paši ar savu veselību un dzīvību.
Reinbaha vietā par RDSD vadītāju tika iecelts Emīls Jakrins, kurš jau janvārī solīja, ka darbus organizēs daudz atbildīgāk un rūpīgāk par savu priekšgājēju. Emīls Jakrins solīja:
Nepieļausim, ka tiek atkārtotas situācijas, kad tiek izjauktas ietves abās ielas pusēs vairāku kvartālu garumā, apgrūtinot visneaizsargātāko satiksmes dalībnieku pārvietošanos.
Diemžēl realitātē remontdarbi šogad organizēti pat vēl haotiskāk nekā pagājušogad, uzrokot abas ietves gan Brīvības, gan Dzirnavu, gan Stabu, gan Elizabetes ielā. Ik pa laikam krustojumos tika uzraktas pat visas četras krustojuma ietves, liekot gājējiem reāli riskēt ar dzīvībām, ejot cieši gar transportlīdzekļiem pa brauktuvi.
Augusta beigās haoss eskalējies tik tālu, ka sociālajā tīklā Facebook tiek organizētas savdabīgas “talkas”, kur rīdzinieki tiek aicināti paši saviem spēkiem ierīkot pagaidu ietves, pārbīdot vadstatņus, kā arī palīdzot senioriem un cilvēkiem ratiņkrēslos pārvarēt tranšejas ietvju malās. Kulmināciju “talkas” sasniedza pagājušajā piektdienā, kad “talcinieki” Brīvības ielā no zālājā esošām plastmasas barjerām izveidoja kārtīgi nodalītu pagaidu ietvi. Salīdzini, kādu pagaidu ietvi vēlējās piedāvāt paši pilsētnieki un kādu pagaidu ietvi piedāvā RDSD:
Pagaidu ietve vai pagaidu haoss?Jau vēstījām, ka piektdienas vakarā aktīvisti izveidoja pagaidu ceļu gājējiem. Aplūko video salīdzinājumu, kur uzskatāmi redzams, kāpēc pagaidu gājēju ceļš jāierīko atbilstoši MK noteikumiem nr. 421 – nodalīts no brauktuves un būvdarbu zonas. Nobalso ar ?, ja Tev drošāks šķiet pilsētnieku veidotais risinājums vai ar ?, ja drošāks šķiet RDSD risinājums!Kā arī dalies ar šo video, lai arī citi redz, ka satiksmi Rīgā iespējams organizēt cilvēcīgi!
Ja Satiksmes departamenta vadības komandas attieksme vairs nepārsteidz, tad pārsteidz tas, ka dažādas it kā pieredzējušās būvfirmas atļaujas Ministru kabineta noteikumus neievērot no savas puses. Rīgas ielās šogad strādā tādas būvfirmas kā SIA „BINDERS”, SIA „A.C.B.”, AS „Ceļu pārvalde”, SIA „Roadeks”, kā arī apakšuzņēmējs – starptautiski zināmā būvfirma Lemminkäinen, kurā globāli strādā teju 5000 darbinieki.
Sociālajos tīklos pēdējo divu mēnešu laikā video un foto formātos atspoguļoti simtiem likumpārkāpumu no šo būvfirmu puses, tādēļ 28.08. arī mēs devāmies veikt nelielu auditu, lai pārbaudītu, kā firmām veicas ar pārkāpumu novēršanu. Jāatzīst, ka skats ielās bija visnotaļ bēdīgs un arī paši būvnieki atzīst, ka viņiem “no augšas” dots stingrs uzdevums, ka līdz 1. septembrim brauktuvēm jābūt pabeigtām, tāpēc viņi nespēj izkontrolēt paši savus darbiniekus un rakts tiek visās iespējamajās vietās.
Atgādināsim arī to, kādai pēc Ministru kabineta noteikumiem nr. 421 ir jāizskatās pagaidu ietvei – norobežotai ar barjerām un korekti izvietotām ceļa zīmēm:
Ministru kabineta noteikumi par darba vietu aprīkošanu uz ceļiem nosaka vēl virkni dažādu noteikumu, kas būvniekiem jāievēro, veicot remontdarbus, piemēram, vietās, kur pagaidu ietve šķērso grāvi, tranšeju utt., ir jāuzstāda gājēju tiltiņš ar margām abās tā pusēs.
Aplūko dažādos noteikumu pārkāpumus Rīgas ielās 28. augustā:
Duntes ielā uzrakta ietve, nenodrošinot pagaidu gājēju ceļu līdz sabiedriskā transporta pieturai.
Duntes ielā uz ietves notiek būvdarbi, nav ierīkota pagaidu ietve.
Duntes ielā uzrakta ietve, pagaidu gājēju ceļš nav ierīkots.
Duntes ielā uzrakta ietve, nav izveidots pagaidu gājēju ceļš.
Duntes ielas ietve pārvērsta par šķēršļu zonu, pagaidu gājēju ceļš nav izveidots.
Kr. Valdemāra ielā uz ietves notiek būvdarbi, gājēji spiesti iet tiem cauri, jo pagaidu ietve nav nodrošināta.
Kr. Valdemāra ielā notiek būvdarbi, smagā tehnika novietota uz pagaidu gājēju ceļa.
Kr. Valdemāra iela. Tādēļ gājēji spiesti riskēt ar savu dzīvību - vai nu skrienot pāri brauktuvei, vai ejot cauri būvdarbu teritorijai, kur strādā smagā būvtehnika.
Kr. Valdemāra iela. Pāri grāvjiem nav ierīkoti MK noteikumiem atbilstoši gājēju tiltiņi.
Kr. Valdemāra iela. Pāri grāvjiem nav ierīkoti MK noteikumiem atbilstoši gājēju tiltiņi.
Kr. Valdemāra iela. Pagaidu gājēju ceļš nav norobežots no brauktuves.
Kr. Valdemāra iela. Pāri grāvjiem nav ierīkoti MK noteikumiem atbilstoši gājēju tiltiņi. Ātrāk gan būtu grāvī vienkārši piebērt granti, lai nodrošinātu drošu vides pieejamību.
Kr. Valdemāra iela. Pagaidu gājēju ceļš nav norobežots, līdz ar to autobraucēji tur novieto automašīnas, to nobloķējot.
Kr. Valdemāra iela. Gājēju tiltiņiem jābūt vismaz 1m platiem. Ja gājēju plūsma ir liela, tiem jābūt vismaz 1,5 metrus platiem.
Elizabetes iela. Ietve uzrakta, pagaidu gājēju ceļš nav ierīkots.
Elizabetes iela. Ietve uzrakta, pagaidu gājēju ceļš nav ierīkots.
Elizabetes iela. Ietve uzrakta, pagaidu gājēju ceļš nav ierīkots.
Elizabetes iela. Ietve uzrakta, pagaidu gājēju ceļš nav ierīkots.
Elizabetes iela. Arī uz otras ieves notiek haotiski būvdarbi.
Elizabetes iela. Ietve uzrakta, pagaidu gājēju ceļš nav ierīkots.
Elizabetes iela. Ietve uzrakta, pagaidu gājēju ceļš nav ierīkots.
Elizabetes iela. Ietve uzrakta, pagaidu gājēju ceļš nav ierīkots.
Dzirnavu iela. Ietve uzrakta, pagaidu gājēju ceļš nav ierīkots.
Dzirnavu iela. Nav nodrošinātas vides pieejamības prasības. Lai to paveiktu, pietiktu uzbērt pāris lāpstas ar granti, lai arī personas invalīdu ratiņus varētu šķērsot ielu.
Dzirnavu iela. Ietve uzrakta, pagaidu gājēju ceļš nav ierīkots.
Dzirnavu iela. Ietve uzrakta, pagaidu gājēju ceļš nav ierīkots.
Dzirnavu iela. Īsi pirms tuneļa uzraktas abas ietves, pagaidu gājēju ceļi nav nodrošināti.
Dzirnavu iela. Īsi pirms tuneļa uzraktas abas ietves, pagaidu gājēju ceļi nav nodrošināti.
Dzirnavu iela. Uzrakta ietve, pagaidu gājēju ceļš nav nodrošināts, toties saglabātas autostāvvietas.
Brīvības iela. Pagaidu gājēju ceļš nav norobežots atbilstoši MK noteikumiem.
Brīvības iela. Uz pagaidu gājēju ceļa novietotas automašīnas.
Brīvības iela. Uz pagaidu gājēju ceļa novietotas automašīnas.
Brīvības iela. Pagaidu gājēju ceļš nav norobežots no brauktuves.
Brīvības iela. Uz pagaidu gājēju ceļa novietota būvtehnika.
Brīvības iela. Uz pagaidu gājēju ceļa novietota būvtehnika.
Brīvības iela. Uz pagaidu gājēju ceļa novietota būvtehnika.
Brīvības iela. Ietve īsi pirms krustojuma "pārtrūkst", nav nodrošināts pagaidu gājēju ceļš.
Brīvības iela. Uz pagaidu gājēju ceļa novietota automašīna, jo tas nav atbilstoši norobežots.
Kr. Valdemāra iela. Uzrakta ietve un notiek būvdarbi krustojumā, nav nodrošināts pagaidu gājēju ceļš.
Kr. Valdemāra iela. Uzrakta ietve un notiek būvdarbi krustojumā, nav nodrošināts pagaidu gājēju ceļš.
Elizabetes iela. Gājējiem īsi pirms krustojuma tiek aizliegts turpināt ceļu, nenodrošinot pagaidu ietvi.
Elizabetes iela. Uz ietves notiek būvdarbi, pagaidu gājēju ceļš nav ieŗīkots.
Elizabetes iela. Uz ietves notiek būvdarbi, pagaidu gājēju ceļš nav ieŗīkots. Gājēji spiežas starp traktoru un sētiņu.
Elizabetes iela. Uz ietves notiek būvdarbi, pagaidu gājēju ceļš nav ieŗīkots. Gājēji spiežas starp traktoru un sētiņu.
Elizabetes iela. Pa ietvi gājējiem iet aizliegts, bet pagaidu gājēju ceļš nav ierīkots.
Elizabetes iela. Pa ietvi gājējiem iet aizliegts, bet pagaidu gājēju ceļš nav ierīkots.
Elizabetes iela. Uz ietves notiek būvdarbi, pagaidu gājēju ceļš ierīkots nav.
Elizabetes iela. Ietve uzrakta, pagaidu gājēju ceļš nav ierīkots.
Elizabetes iela. Pa ietvi gājējiem iet aizliegts, bet pagaidu gājēju ceļš nav ierīkots.
Elizabetes iela. Krustojumā uz ietves notiek remontdarbi, bet pagaidu gājēju ceļš nav ierīkots.
Stabu iela. Uz pagaidu gājēju ceļa strādā būvnieki.
Stabu iela. Pagaidu gājēju ceļš nav norobežots un uz tā novietotas vairākas automašīnas.
Stabu iela. Pagaidu gājēju ceļš nav norobežots un uz tā novietotas vairākas automašīnas.
Stabu iela. Krustojumā notiek nenorobežoti būvdarbi, pagaidu ietve nav ieŗīkota.
Stabu iela. Ietve slēgta, pagaidu gājēju ceļš nav ierīkots.
Stabu iela. Ietve slēgta, pagaidu gājēju ceļš nav ierīkots.
Aplūko fotogrāfijas no sociālajiem tīkliem, kādi pārkāpumi konstatēti dažādās Rīgas ielās pēdējo divu mēnešu laikā. Galerijas atrodas katra savā cilnē (tab), un pirms galerijas norādīta atbildīgā būvfirma.
26.07 - ietve uzrakta, bet pagaidu ceļš gājējiem nav ierīkots.
26.07. - uz ietves notiek būvdarbi, to pilnībā nobloķējot, pagaidu ietves nav.
26.07. - ietve uzrakta, bet pagaidu ceļš gājējiem nav ierīkots.
28.07. - ietve uzrakta un nobloķēta, pagaidu gājēju ceļš nav ierīkots.
28.07. - uzraktas abas ietves gājēju pārejā, pagaidu ietve nav ierīkota.
28.07. - ietve uzrakta, bet nav ierīkots pagaidu gājēju ceļš.
28.07. - uzrakta ietve, pagaidu gājēju ceļš nav ierīkots.
30.07. - ietve uzrakta, bet pagaidu gājēju ceļš nav ierīkots.
01.08. - pagaidu ietve gājējiem nav ierīkota.
14.08. - pagaidu ietve gājējiem nav ierīkota.
17.08. - ietve uzrakta, bet pagaidu gājēju ceļš nav ierīots.
18.08. - pāri grāvim nav nodrošināts MK noteikumiem atbilstošs gājēju tiltiņš, bet uzmesta vienkārša koka plātne.
18.08. - pāri grāvim nav nodrošināts MK noteikumiem atbilstošs gājēju tiltiņš, bet uzmesta vienkārša koka plātne.
19.08. - uzraktas abas ietves un nav ierīkots pagaidu ceļš gājējiem.
21.08. - uzraktas abas ietves un nav ierīkots pagaidu ceļš gājējiem.
22.08. - ietve norobežota ar nožogojumu, bet pagaidu gājēju ceļš, lai iedzīvotāji varētu nokļūt mājvietās un sabiedriskā transporta pieturvietā, nav ierīkots.
23.07. - ietve uzrakta, bet pagaidu ceļš gājējiem nav ierīkots.
26.08. - joprojām nav ierīkota pagaidu ietve, aktīvists mēra 1,5 metrus, lai ietvi ierīkotu.
27.08. - aktīvista pārbīdītie vadstatņi nodrošina gājējiem drošāku ceļu, bet MK noteikumiem atbilstošas, norobežotas pagaidu ietves joprojām nav.
26.08. - uz ietves samētāti bortakmeņi, to pilnībā nobloķējot. Pagaidu ietves nav.
26.08. - uz ietves samētāti bortakmeņi, to pilnībā nobloķējot. Pagaidu ietves nav.
26.08. - uz ietves samētāti bortakmeņi, to pilnībā nobloķējot. Pagaidu ietves nav.
27.08. - būvnieki ierīkojuši pagaidu ietvi, bet tā nav norobežota atbilstoši MK noteikumiem.
27.08. - būvnieki ierīkojuši pagaidu ietvi, bet tā nav norobežota atbilstoši MK noteikumiem un sākas tikai aptuveni 40 metrus aiz krustojuma.
Acīmredzot administratīvā pārkāpuma sods (Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss 140. pants 70-280 eiro) neveicina būvniekus šos noteikumus ievērot. Nerunājot par klaji diskriminējošo attieksmi pret personām invalīdu ratiņos, šis ir arī jautājums par gājēju drošību. Vai tiešām ir jāsagaida pirmais bojāgājušais vai smagi sakropļotais, lai būvnieki beidzot attiektos pret darba drošības prasībām ar visaugstāko atbildību?
Mēs tā nedomājam, tāpēc jau šodien aicināsim atbildīgās ministrijas, Ministru kabinetu un Ministru prezidentu likt būvfirmām nekavējoties ievērot Ministru kabineta noteikumus un nodrošināt drošas un pieejamas pagaidu ietves vai arī atņemt būvfirmām darbu veikšanai nepieciešamo sertifikātu.
Visus uzņēmumus, kas veic ceļu būvniecību, sertificē Latvijas Būvinženieru savienība. Viņu nolikumā melns uz balta ir rakstīts, ka viņi pieņem lēmumu būvspeciālistam apturēt būvprakses sertifikāta darbību uz laiku līdz pārkāpuma novēršanai līdz vienam gadam, ja tiek konstatēti tādi pārkāpumi, kas var vai varēja radīt apdraudējumu cilvēku dzīvībai, veselībai vai videi.
Gaidīsim atbildes vēstules no atbildīgajām kontrolējošajām iestādēm un Ministru kabineta un cerēsim, ka līdz 1. septembrim tiks steigšus veikti uzlabojumi satiksmes organizācijā, lai skolēniem pirmā skolas diena būtu bez liekiem pārdzīvojumiem, klūpot un krītot pār smilšu krāvumiem vai lienot starp autobusiem un traktoriem, lai tikai nokļūtu uz skolu.