Īsi pirms Rīgas domes vēlēšanām 10 partijām, kam SKDS aptauja paredz iespējamu pārstāvniecību pašvaldībā, sagatavojām aptaujas jautājumus par mobilitāti un dažādu ielu transformāciju, kas ir aktuāli pēdējo gadu un pirmsvēlēšanu diskusiju kontekstā. Prasījām atbildēt aptaujas formā.
Atbildes nesniedza partijas “Latvija pirmajā vietā”, “Saskaņa” un “Stabilitātei”. Aptaujas formā atbildes sniedza 6 saraksti – “Apvienotais saraksts”, “Gods kalpot Rīgai/ Zalo zemnieku savienība”, “Jaunā vienotība”, “Progresīvie”, “Latvijas attīstībai” un “Suverēnā vara”, “Apvienība “Jaunlatvieši””. Paldies par atbildēm!
Savukārt “Nacionālā apvienība” atbildēja: “”NA satiksmes organizācijas jautājumus risinās, pamatojoties uz satiksmes organizācijas datiem, kompleksi – ievērojot visu satiksmes dalībnieku intereses, izvēlēto risinājumu ietekmi uz satiksmes organizāciju kopumā, kā arī ņemot vērā pieejamo finansējumu. Tāpēc piedāvātās tabulas aizpildīšana būtu pavirša un datos nebalstīta.”
Pirmā sadaļa (skatīt šeit) aptaujā bija veltīta centra atdzīvināšanai un savienojamībai ar apkaimēm ar 2 konkrētiem jautājumiem.
Brīvības iela posmā no Brīvības pieminekļa līdz Gaisa tiltam
Veloinfrastruktūra. Sabiedriskā transporta joslas. Ielas abiekārtojums un apstādījumi.
Marijas iela un Čaka iela
Veloinfrastruktūra abos virzienos.
Ielas labiekārtojuma uzlabošana, jauni apstādījumi.
Krišjāņa Valdemāra iela no Kalpaka bulvārim līdz Zirņu ielai
Sabiedriskā transporta josla Vanšu tilta virzienā. Labiekārtojuma elementi.
13.janvāra iela un Marijas ielas posms pie Stacijas laukuma
Aizstāt gājēju tuneļus ar virszemes gājēju pārejām. Veloinfrastruktūras izveide. Publiskās ārtelpas uzlabošana. Tramvaja sliežu izbūve Stacijas laukumā un Merķeļa ielā.
11.novembra krastmala starp Vanšu un Dzelzceļa tiltu
Tuneļa likvidēšana un aizstāšana ar gājēju pārejām. Veloinfrastruktūras izveide. Jaunas gājēju pārejas. Daugavmalas labiekārtošana.
Tērbatas iela posmā no Elizabetes līdz Matīsa ielai
Gājēju iela ar piekļuvi iedzīvotājiem. Atjaunot ietvju un brauktuves segumu.
Brīvības iela posmā no Brīvības pieminekļa līdz Gaisa tiltam
Sabiedriskā transporta prioritātes nodrošināšana, izmantojot dažādus satiksmes organizācijas risinājumus un infrastruktūras uzlabošanas risinājumus. • Ielas telpas labiekārtošana, lai palielinātu gājēju pievilcību un vēlmi pavadīt laiku ielas telpā • Ietvju seguma sakārtošana nepieciešamajos ielas posmos un nepieciešamības gadījumā noteiktas ielas posma seguma atjaunošana, lai nodrošinātu drošu sabiedriskā transporta kustību.
Marijas iela un Čaka iela
Lai ielā būtu ievērojamas pārmaiņas, tā būtu pilnībā jāpārbūvē. Iespējami jāturpina labiekārtojumi, bet jāatceras, ka apakšzemes komunikācijas nepieļauj koku stādīšanu.
Krišjāņa Valdemāra iela no Kalpaka bulvārim līdz Zirņu ielai
Lai ielā būtu ievērojamas pārmaiņas, tā būtu pilnībā jāpārbūvē. Pēc iespējas jāturpina labiekārtojumi un ir paredzēts veikt apzaļumošanu, stādot krūmus un paplašinot koku apdobes.
13.janvāra iela un Marijas ielas posms pie Stacijas laukuma
Šobrīd notiek priekšizpēte satiksmes organizācijai 13.janvāra ielai ar mērķi, izveidot virszemes gājēju pārejas, veidot velosavienojumu ar Barona ielu un 11.novembra krastmalu, kā arī samazinot automašīnu joslas. Mērķis ir uzlabot publisko ārtelpu stacijas laukumā un savienot to ar bulvāru loku un Vecrīgu. Gājēju tuneļus vajag atstāt velonovietnei un patvertņu izveidei (ja tā tiek atzīta par iespējamu).
11.novembra krastmala starp Vanšu un Dzelzceļa tiltu
2025. gadā tiks izveidota velojosla starp abiem tiltiem. Satiksmes modelēšana rezultāti rāda, ka 11.novembra krastmalā ir jāsaglabā 1 josla katrā virzienā, pārējo ielas telpu atvēlot labiekārtojumam un apzaļumošanai. Protams, paredzot arī ielas šķērsošanu. Šogad norisinās ģeoloģijas izpēte un dokumentācijas sagatavošana metu konkursa izsludināšanai.
Par autosatiksmes novirzīšanu tunelī šobrīd nav veikta priekšizpēte, bet pirmsšķietami tas prasītu ļoti lielas investīcijas, kas patlaban nav iespējamas.
Tērbatas iela posmā no Elizabetes līdz Matīsa ielai
2025. gadā tiks izveidota velojosla starp abiem tiltiem. Satiksmes modelēšana rezultāti rāda, ka 11.novembra krastmalā ir jāsaglabā 1 josla katrā virzienā, pārējo ielas telpu atvēlot labiekārtojumam un apzaļumošanai. Protams, paredzot arī ielas šķērsošanu. Šogad norisinās ģeoloģijas izpēte un dokumentācijas sagatavošana metu konkursa izsludināšanai.
Par autosatiksmes novirzīšanu tunelī šobrīd nav veikta priekšizpēte, bet pirmsšķietami tas prasītu ļoti lielas investīcijas, kas patlaban nav iespējamas.
Brīvības iela posmā no Brīvības pieminekļa līdz Gaisa tiltam
Veloinfrastruktūra
Sabiedriskā transporta joslas
Ielas labiekārtojums un apstādījumi
Marijas iela un Čaka iela
Veloinfrastruktūra abos virzienos.
Ielas labiekārtojuma uzlabošana, jauni apstādījumi.
Krišjāņa Valdemāra iela no Kalpaka bulvārim līdz Zirņu ielai
Sabiedriskā transporta josla Vanšu tilta virzienā.
Veloinfrastruktūra.
13.janvāra iela un Marijas ielas posms pie Stacijas laukuma
Publiskās ārtelpas uzlabošana. Tramvaja sliežu izbūve Stacijas laukumā un Merķeļa ielā.
11.novembra krastmala starp Vanšu un Dzelzceļa tiltu
Autosatiksme tunelī. Tramvaja ceļš starp Akmens tiltu un Pētersalas ielu.
Tērbatas iela posmā no Elizabetes līdz Matīsa ielai
Gājēju iela ar piekļuvi iedzīvotājiem. Atjaunot ietvju un brauktuves segumu.
Brīvības iela posmā no Brīvības pieminekļa līdz Gaisa tiltam
“SUVERĒNĀ VARA”:
Nemainīt neko.
APVIENĪBA JAUNLATVIEŠI:
Ielas labiekārtojums un apstādījumi.
Koku stādīšana gar brauktuves malām.
Marijas iela un Čaka iela
“SUVERĒNĀ VARA”:
Posmā no Merkeļa līdz Bruņinieku ielai – vienvirziena ielas izveide braukšanai no pilsētas centra, ar sabiedriskā transporta joslu katrā virzienā + divām braukšanas joslām, ar atļauto kreiso pagriezienu, kur tas ir iespējams; posmā no Dzirnavu līdz Ģertrūdes ielām – autostāvvietas uz ietvēm (pa 4-5 vietām), kas tiks atdalīti ar apstādījumiem.
APVIENĪBA JAUNLATVIEŠI:
Ielas labiekārtojuma uzlabošana, jauni apstādījumi. Koku stādīšana gar brauktuves malām.
Krišjāņa Valdemāra iela no Kalpaka bulvārim līdz Zirņu ielai
“SUVERĒNĀ VARA”:
Posmā no Bruņinieku ielas līdz Elizabetes ielai – vienvirziena ielas izveide braukšanai uz pilsētas centru, ar sabiedriskā transporta joslu katrā virzienā + 2 braukšanas joslām, ar atļauto kreiso pagriezienu, kur tās ir iespējams.
APVIENĪBA JAUNLATVIEŠI:
Labiekārtojuma elementi. Iela apzaļumošana un iztrūkstošo koku stādīšana gar brauktuves malām.
13.janvāra iela un Marijas ielas posms pie Stacijas laukuma
“SUVERĒNĀ VARA”:
Pazemes autostāvvieta zem 13.janvāra ielas.
APVIENĪBA JAUNLATVIEŠI:
Publiskās ārtelpas uzlabošana.
Papildus jau esošajiem gājēju tuneļiem izbūvēt vēl papildus virszemes gājēju pārejas.
11.novembra krastmala starp Vanšu un Dzelzceļa tiltu
“SUVERĒNĀ VARA”:
Daugavmalas labiekārtošana.
Autosatiksme tunelī.
APVIENĪBA JAUNLATVIEŠI:
Daugavmalas labiekārtošana. Āra apstādījumu un āra kafeinīcu izveide.
Tērbatas iela posmā no Elizabetes līdz Matīsa ielai
“SUVERĒNĀ VARA”:
Atjaunot ietvju un brauktuves segumu.
APVIENĪBA JAUNLATVIEŠI:
Vienvirziena satiksme un veloinfrastruktūra uz brauktuves. Publiskās ārtelpas uzlabošana, ievērojamu nodokļu atlaižu piemerišana vietējiem kafejnīcu un veikaliņu īpašniekiem.
Brīvības iela posmā no Brīvības pieminekļa līdz Gaisa tiltam
Izvērtēt iespēju garo kvartālu (Tallinas – Pērnavas) mākslīgi sadalīt, iespējams nojaucot ēkas, kur veidot zaļās salas un vai vietas pieejamiem pakalpojumiem. Tādejādi garo koridori sadalot īsākos gabalos.
Marijas iela un Čaka iela
Ņemot vērā, ka stunda izbrauc 80 sabiedriskie transport reisi stundā, tā ir intensīvākā iela Rīgā. Sabiedriska kavēšana nav pieļaujama. Jāveic pētījumu kā novirzīt netraucēt sabiedriskajam un citus satiksmes dalībniekus novirzot uz citām ielām.
Krišjāņa Valdemāra iela no Kalpaka bulvārim līdz Zirņu ielai
Nepieciešams pētījums par plūsmu organizāciju, lai visiem satiksmes dalībniekiem atrastu risinājumu, tai skaitā gājējiem.
13.janvāra iela un Marijas ielas posms pie Stacijas laukuma
Aizstāt gājēju tuneļus ar virszemes gājēju pārejām. Nozīmīgs transporta mezgls, nepieciešams paplašināts pētījums, kā katra iniciatīva maina plūsmu, nav pieļaujama nepārdomāta un haotiska elementu izveide. Plūsmas izpēte.
11.novembra krastmala starp Vanšu un Dzelzceļa tiltu
Autosatiksme tunelī. Ilgāka termina apsveram divu līmeņu izveidi, autotransporta kustību novirzīto pazemē, bet tas nav tuvāko gadu jautājums.
Tērbatas iela posmā no Elizabetes līdz Matīsa ielai
Veidot krustu gājēju ielām posmos aptverot 4 kvartālus (Ģertrūdes iela : Brivibas – Kr.Barona, Tērbatas: Lāčplēša – Stabu).
Brīvības iela posmā no Brīvības pieminekļa līdz Gaisa tiltam
Sabiedriskā transporta prioritātes nodrošināšana, izmantojot dažādus satiksmes organizācijas risinājumus un infrastruktūras uzlabošanas risinājumus. • Ielas telpas labiekārtošana, lai palielinātu gājēju pievilcību un vēlmi pavadīt laiku ielas telpā • Ietvju seguma sakārtošana nepieciešamajos ielas posmos un nepieciešamības gadījumā noteiktas ielas posma seguma atjaunošana, lai nodrošinātu drošu sabiedriskā transporta kustību.
Marijas iela un Čaka iela
Ielas telpas labiekārtošana, lai palielinātu gājēju pievilcību un vēlmi pavadīt laiku ielas telpā.
Krišjāņa Valdemāra iela no Kalpaka bulvārim līdz Zirņu ielai
Sabiedriskā transporta prioritātes nodrošināšana, izmantojot dažādus satiksmes organizācijas risinājumus un infrastruktūras uzlabošanas risinājumus. • Ielas telpas labiekārtošana, lai palielinātu gājēju pievilcību un vēlmi pavadīt laiku ielas telpā • Ietvju seguma sakārtošana nepieciešamajos ielas posmos un nepieciešamības gadījumā noteiktas ielas posma seguma atjaunošana, lai nodrošinātu drošu sabiedriskā transporta kustību.
13.janvāra iela un Marijas ielas posms pie Stacijas laukuma
Veikt 13.janvāra ielas no Marijas ielas līdz 11.novembra krastmalai pārbūvi, lai uzlabotu sabiedriskā transporta prioritāti, izmantojot dažādus satiksmes organizācijas risinājumus un infrastruktūras uzlabošanas risinājumus, veikt gājēju tuneļa likvidēšanu, izbūvējot vairākas drošas gājēju pārejas, projekta ietvaros izbūvēt drošas un ar vides pieejamības prasībām atbilstošas ietves, kā arī labiekārtojot kopējo ielas telpu, lai palielinātu gājēju pievilcību un vēlmi pavadīt laiku ielas telpā.
11.novembra krastmala starp Vanšu un Dzelzceļa tiltu
Veikt 13.janvāra ielas no Marijas ielas līdz 11.novembra krastmalai pārbūvi, lai uzlabotu sabiedriskā transporta prioritāti, izmantojot dažādus satiksmes organizācijas risinājumus un infrastruktūras uzlabošanas risinājumus, veikt gājēju tuneļa likvidēšanu, izbūvējot vairākas drošas gājēju pārejas, projekta ietvaros izbūvēt drošas un ar vides pieejamības prasībām atbilstošas ietves, kā arī labiekārtojot kopējo ielas telpu, lai palielinātu gājēju pievilcību un vēlmi pavadīt laiku ielas telpā.
Tērbatas iela posmā no Elizabetes līdz Matīsa ielai
Tērbatas iela posmā no Elizabetes līdz Matīsa ielai veikt ielas pārbūvi, izveidojot gājēju ielu ar iespēju iedzīvotājiem piekļūt saviem īpašumiem, nodrošinot citiem transportlīdzekļiem (transportlīdzekļi līdz 5t, piegādes un privātais) un krustojumu teritorijās šķērsot Tērbatas ielu (izbūvējot drošu krustojumu teritoriju), Ielas telpas labiekārtošana.
“Jaunā vienotība”, kas šajā sasaukumā ir pie varas, satiksmes jomā atbildēs īpaši uzsvar, ka dažām no šīm ielām – 13.janvāra ielai, Brīvības ielai, 11.novembra krastmalai jau ir sākusies vai drīz sāksies priekšizpēte, min, ka 11.novembra krastmalā šogad tiks izveidots veloceļš. Jautājums gan, cik ātri notiks. Par pārējām ielām atbild diezgan godīgi – lielākas izmaiņas ir iespējamas tikai pie pārbūves, kura maz ticams, ka varētu notikt tuvāko 4 gadu laikā. Partija ir piesardzīga par Tērbatas ielu kā gājēju ielu, drīzāk redzot to kā ielu ar gājēju prioritāti un sezonālu gājēju ielu, ko būtu vēlams pārbūvēt, paplašinot ietves un nodrošinot veloinfrastruktūru. Arī tas nozīmētu pārbūvi, kas visticamāk, ka netieks paveikts nākamā sasaukuma laikā.
Gan “Progresīvo”, gan “Latvijas attīstībai” redzējums par visām ielām ir diezgan līdzīgs – attīstīt sabiedriskā transporta joslas un veloinfrastruktūru, lai gan “Latvijas attīstībai” ir atšķirīgs redzējums par 11.novembra krastmalu, kur partija gribētu autosatiksmei veidot tuneli un vienlaikus atjaunot tramvaja satiksmi uz ziemeļiem no Akmens tilta (kas būtu ļoti dārgi), savukārt “Progresīvie” atbalsta jaunas gājēju pārejas, veloinfrastruktūru, labiekārtojumu. Abas partijas ir atbalstošas par Tērbatas ielu kā gājēju ielu.
Atšķirīgas atbildes sniedz “Apvienotais saraksts”, uzsverot, ka jebkādas ielas telpas izmaiņas nepieciešams pētīt un modelēt, bet par Čaka ielu – novirzīt citus satiksmes dalībniekus prom no šīs ielas, lai nekavētu sabiedrisko transportu. Atbildē figurē, ka Čaka ielā ir 80 sabiedriskā transporta vienību stundā, un tā ir noslogotākā sabiedriskā transporta satiksmes artērija Rīgā, lai gan tā nav taisnība, jo ;so . Savukārt, attiecībā par Brīvības ielu tiek piedāvāta ideja sadalīt garo kvartālu starp Tallinas un Cēsu ielu, iespējams, nojaucot daļu no ēkām, lai veidotu zaļās salas. Rodas labs jautājums, vai tas vispār ir reāli, un, vai kultūras mantojuma sargi pieļautu vēsturisku ēku nojaukšanu. Tiek piedāvāts veidot gājēju ielu gan īsā Ģertrūdes ielas posmā starp Krišjāņa Barona un Brīvības ielu, gan Tērbatas ielā starp Lāčplēša un Stabu ielu.
Partija “Suverēnā vara” kopumā ir diezgan noraidoša pret būtiskām izmaiņām ielas telpā, bet piedāvā posmā starp Bruņinieku un Elizabetes ielu veidot Valdemāra ielu vienvirziena virzienā uz centru ar 2 autosatiksmes un 1 sabiedriskā transporta joslu, bet Čaka ielu līdzvērtīgi virzienā no centra, Čaka ielas posmā starp Dzirnavu un Stabu ielu piedāvājot arī izvietot stāvvietas uz ietves, starp stāvvietām izvietojot apstādījumus. Nav lielas pārliecības, ka ideja par vienvirziena Valdemāra un Čaka ielu ir reāla, piedevām, tas arī samazinātu sabiedriskā transporta pieejamību, savukārt jaunas stāvvietas uz ietvēm vēsturiskajā centrā aizliedz veidot Rīgas domes saistošie noteikumi.Partija atbalsta pazemes stāvvietas izveidi zem 13.janvāra ielas, kas arī palielinātu transporta plūsmas tās tuvumā.
Partija “Apvienība “Jaunlatvieši” un “Gods kalpot Rīgai” uzsver ielas labiekārtojuma un apstādījumu nepieciešamību. “Gods kalpot Rīgai” tāpat arī min, ka sabiedriskā transporta prioritāti būtu iespējams nodrošināt ar dažādiem risinājumiem, ne obligāti ar sabiedriskā transporta joslām, respektīvi – ne gluži par, ne pret sabiedriskā transporta joslām.
Gandrīz visas partijas atbalstītu gājēju tuneļu aizstāšanu ar virszemes pārejām 13.janvāra ielā, “Jaunā vienotība” uzsver, ka tur būtu vieta velonovietnēm un/vai bumbu patvertnei. Pēdējo 4 gadu laikā gan tas izdevies tikai Emīlijas Benjamiņas ielā pie Centrāltirgus. Cerēsim, ka jaunajā sasaukumā taps jaunas virszemes pārejas arī blakus citiem pazemes tuneļiem.