Kam Brīvības ielā nepieciešamas velojoslas un sabiedriskā transporta joslas?

Gājējiem!

Iela kļūs drošāka

Statistika liecina, ka Brīvības iela tās centra daļā ir gājējiem nedrošākā iela Rīgā. Tas skaidrojams ar to, ka neadekvāti plato autotransporta joslu dēļ autovadītāji ielā brauc pārāk lielā ātrumā, pat pārsniedzot atļauto braukšanas ātrumu.  Sašaurinot autotransportam paredzēto joslu platumu un novirzot autotransportu tālāk no ietvēm, iela gājējiem kļūs daudz drošāka.

Neraugoties uz veloinfrastruktūras praktisko neesamību, velosipēdisti kuplā skaitā jau tagad pārvietojas pa Rīgas centru. Daudziem ir grūti iedomāties savu dzīvi bez šī noderīgā, vieglā un salīdzinoši lētā transporta līdzekļa. Bet tur, kur velojoslu nav, vairums brauc pa gājēju ietvēm. Likumsakarīgi, ka tieši tur notiek 80% ceļu satiksmes negadījumu, kuros iesaistīti velosipēdisti. Un, kā likums, smagāk cieš tieši gājēji. Velosipēdisti ir jānošķir no gājējiem kopīgās drošības labad.

 

 

Iela kļūs patīkamāka

Līdz ar autotransporta novirzīšanu tālāk no ietvēm lietainā vai slapjdraņķa laikā vairs nebūs jāsatraucās par to, ka autobuss vai automašīna gājēju varētu apšļakstīt. Samazinoties faktiskajam braukšanas ātrumam, būtiski kritīsies trokšņu un putekļu piesārņojums, un iela būs patīkamāka tiem, kas tur pārvietojas un dzīvo. Samazināsies arī trokšņu līmenis un, iespējams, uz ielas pat būs iespējams sarunāties nebļaujot, kā to diemžēl nākas darīt šobrīd. Visbeidzot – vairs nebūs jāuztraucas par to, ka, ejot pa ietvi, gājējam virsū varētu uzbraukt kāds velosipēdists – viņiem beidzot būtu atvēlēta sava vieta.

Brīvības ielas nama fasāde nošļakstīta 2016. gada ziemā. Foto/Delfi.lv

Velosipēdistiem!

Iela kļūs drošāka

Šobrīd velosipēdisti Brīvības ielā brauc kur nu kurais – cits brauc pa ietvēm, lavierējot starp gājējiem un ceļa zīmju stabiem. Cits brauc pa brauktuves pašu maliņu starp stāvošajām un braucošajām automašīnām. Ne viens, ne otrs variants velosipēdistiem nav drošs – braucot pa ietvi pastāv liela varbūtība iebraukt kādā no ēkas pēkšņi iznākušā gājējā vai no vārtrūmes izbraukušā automašīnā. Savukārt, braucot starp noparkotajām un braucošajām automašīnām pastāv varbūtība tikt notriektam ar  pēkšņi atvērtām durvīm, vai gluži vienkārši tapt automašīnas nobrauktam, ja kāds autovadītājs aizskatījies viedtelefonā un nav ievērojis velosipēdistu sev priekšpusē.  Tas viss mainīsies, līdz ko ielā tiks skaidri nodalītas katra ceļu satiksmes dalībnieka vietas.

Iela kļūs ērtāka

Līdz ar velojoslu ierīkošanu velosipēdistiem vairs nevajadzēs lēkāt augšā un lejā no augstajām apmalēm un braukt cauri šķēršļu joslām – ietvēm. Turpmāk velosipēdisti varēs baudīt brauktuves ērtības – taisnāko un gludāko ceļu kopā ar ietves drošību no autotransporta.

 

Pasažieriem!

Mazāk sastrēgumu

Brīvības iela nenoliedzami ir Rīgas centra maģistrāle. Ielā kursē vairāk nekā 150 sabiedriskā transporta vienības stundā, transportējot neticamus 69% no cilvēkiem, kas pa šo ielu pārvietojas. Tādēļ ir nepieņemami, ka katru rītu un pievakari šie cilvēki ir spiesti nīkuļot sastrēgumā, ko izraisa privātais autotransports. Ieviešot sabiedriskā transporta joslas visā ielas garumā, sabiedriskais transports kļūs precīzāks, būtu iespējams nodrošināt pat papildu reisus uz iegūtā laika rēķina.

Trolejbuss sastrēgumā… foto/T.Kokins

Iela kļūs drošāka

Ieviešot velojoslas, sabiedriskā transporta pasažieri turpmāk varēs mierīgi un bez stresa sagaidīt transportlīdzekli – velosipēdisti vairs nesprauksies pa ietvi starp pieturvietā gaidošajiem pasažieriem.

Autobraucējiem!

Joslu skaits nemainās

Daudzi autovadītāji satraucas par to, ka, ieviešot velojoslas, samazināsies autotransportam paredzēto joslu skaits. Patiesībā Brīvības ielā šobrīd esošās joslas ir tik platas, ka velojoslas mierīgi ir iespējams ierīkot, nemainot autotransportam paredzēto joslu skaitu (2+2). Pirms kāda laika Brīvības ielā īsā posmā jau tika uzkrāsota velojosla, kas pierādīja, ka velojoslas lieliski iespējams iezīmēt, nemainot autotransportam paredzēto joslu skaitu (velc aiz līnijas, lai atklātu Brīvības ielu ar un bez velojoslām):

Mazāki sastrēgumi centrā

Aizņemtās telpas un efektivitātes ziņā automašīnas viennozīmīgi ir neefektīvākais pārvietošanās līdzeklis pilsētā. Brīvības ielā autotransports šobrīd aizņem 70-80% no ielas telpas, savukārt pārvadā tikai 18% no ielā transportēto cilvēku īpatsvara. Tieši privātais autotransports šobrīd veido sastrēgumus pilsētas centrā. Uzlabojot apstākļus sabiedriskajam transportam, velosipēdistiem un gājējiem, daļa autovadītāju pārsēdīsies uz šiem transporta veidiem, tādējādi samazinot automašīnu skaitu pilsētas ielās un samazinot sastrēgumus pilsētas centrā.

Transporta vienību skaits 1h laikā. 2016. gada septembra dati.

Sakārtota satiksme

Ja šobrīd autovadītājiem galvassāpes sagādā velosipēdistu apsteigšana, tad ierīkojot velosipēdistiem savas joslas, šī problēma atkritīs kā nebijusi. Tāpat vairs nevajadzēs raizēties par velosipēdistiem, kas, braucot starp automašīnām, var saskrāpēt automašīnu vai nolauzt tai spoguli.

Uzņēmējiem!

Vairāk klientu

Līdz ar apstākļu uzlabošanu gājējiem, velosipēdistiem un sabiedriskajam transportam, ielā parādītos vairāk potenciālo veikaliņu, kafejnīcu, u.c. pakalpojumu klientu. Mazajam biznesam absolūti lielāko daļu klientu sastāda gājēji un velosipēdisti, jo autotransportam gluži vienkārši nav iespējamas ērtas stāvvietas pie katra mazā veikaliņa. Toties gājējiem problēmas ar parkingu nav, savukārt velosipēdistiem šīs problēmas ir ļoti vienkārši atrisināmas – velonovietnes aizņem vismaz 10 reizes mazāk vietas par autostāvvietām.

Jauna telpa biznesam

Līdz ar ielas apstākļu uzlabošanu, parādītos arvien vairāk kafejnīcu, kas izmantotu iespēju ierīkot āra kafejnīcas. Autosatiksmei attālinoties no ietves un kļūstot mierīgākai, kā arī velosipēdistiem vairs nebraukājot pa ietvi, rodas iespēja uz ietvēm izlikt galdiņus ar krēsliem, kur pilsētnieki var piesēst un baudīt kafiju, smalkmaizītes vai pat maltīti. Lūk, ko par jau izveidotajām velojoslām stāsta pati Rīgas dome:

Ļoti priecīgi un apmierināti par jaunajām velojoslām Dzirnavu, Elizabetes un Lāčplēša ielā ir kafejnīcu īpašnieki. Šovasar daudzi no viņiem pie tām ierīkos āra terases. Iepriekš viņi tās neveidoja, jo blīvā automašīnu plūsma traucēja pie āra galdiņiem sēdošiem apmeklētājiem. Čaka iela ir labs piemērs tam, kā intensīva satiksmes plūsma degradē ielas dzīvi. Tajā notiek gausa tirdzniecība, tostarp īpašumu jomā, jo tā nav pievilcīga dzīvei.

Skatlogs Brīvības ielā 2016. gadā. Pēc ielas sakārtošanas, šeit, iespējams, būs vieta jaunai kafejnīcai…

Iedzīvotājiem!

Pievilcīgāka vieta dzīvošanai

Šobrīd Brīvības iela ir pelēka, skaļa transporta maģistrāle. Ja paskatīsieties augšup, redzēsiet, ka liela daļa dzīvokļu ir neapdzīvoti. Ja namu apakšstāvos vēl ir pa kādam veikalam, tad augstāk bieži vien ir pilnīgs klusums, logi apputējuši un nekas neliecina par dzīvības klātbūtni. Tam gan ir arī visnotaļ pamatots iemesls – kuram gan patīk elpot izplūdes gāzes un dzīvot tik trokņšainā vietā?

Bet to visu var mainīt. Velojoslu un sabiedriskā transporta joslu ierīkošana ir pirmais solis uz patīkamu ielu. Ielas platums lielā tās daļā ļauj, nesamazinot joslu skaitu, iestādīt skaistus kokus, kas ne tikai uzlabos ielas izskatu un samazinās gaisa un trokšņu piesārņojumu, bet arīdzan palielinās iedzīvotāju nekustamā īpašuma vērtību.

 

Māju remonti

Līdz ar ielas apstākļu uzlabošanos, atdzīvotos arī bizness ēku ielas līmeņa stāvā. Tā kā tieši šie biznesi dod nozīmīgu ienākumu daļu ēkas īpašniekam, tad var gaidīt arī to, ka māja tiks uzturēta labāk nekā līdz šim.

 

Brīvības ielai visā tās garumā jau 2014. gadā izstrādāts sabiedriskā transporta un velojoslu ieviešanas projekts – ielas platums ļauj ierīkot gan velojoslas, gan sabiedriskā transporta joslas, gan saglabāt autotransporta joslas, tādējādi ielu pārvēršot par pilnībā multimodālu un modernu pilsētas ielu.

Līdz šim jau gana daudz esam runājuši par to, kāpēc Brīvības ielā ir nepieciešamas pārmaiņas. Šobrīd ir nepieciešams iesaistīties tieši tev, tāpēc paraksties par pārmaiņām un aicini parakstīties radiniekus, draugus, kolēģus un citas paziņas!

>>> Paraksties par sabiedriskā transporta un velojoslu ierīkošanu Brīvības ielā šeit!  <<<

Kāda nākotnē varētu izskatīties Brīvības iela?