Paaugstinātas gājēju pārejas

Mums bieži nākas dzirdēt, ka drošības uzlabošana tiks panākta ar luksoforu ieviešanu. Iegaumējiet — nekas nav labāks par fizisku satiksmes mierināšanu drošības uzlabošanai. Piemēram, ir daudz vietu, kur, ieviešot paaugstinātas gājēju pārejas, atkrīt vajadzība pēc dārgajiem un mazāk efektīvajiem luksoforiem, kuri nereti apgrūtina dzīvi jeb aptur satiksmi visiem — gan gājējiem, gan velosipēdistiem, gan autovadītājiem.

Paaugstinātas gājēju pārejas mēdz būt ļoti dažādu augstumu un slīpumu. Pareizi jeb pietiekami stāvi uzstaisītas, tās mierina satiksmi un glābj dzīvības. Savukārt pavisam lēzenās var pat radīt bīstamību, jo dod gājējiem drošības ilūziju, kamēr lēzenuma dēļ nemotivē autovadītājus apstāties.

Te būs gājēju pārejas no dažādām pasaules valstīm. Vislabākie piemēri ir no Bogotas un Abū Dabī, kur ļoti autocentriskā vidē attiecīgās vietās ar paaugstinātu gājēju pāreju palīdzību tiek panākta droša brauktuves šķērsošana.

Uztveriet šo lapu kā informatīvu mediatēku.

KOLUMBIJAS GALVASPILSĒTA BOGOTA

Bogotai ir ļoti tipiskas augstas ietves apmales jeb bortakmeņi, dažreiz gandrīz līdz pat celim. Līdz ar to arī paaugstinātās gājēju pārejas ir ļoti augstas, taču par laimi inženieri nav pacentušies tās uztaisīt lēzenas. Pārsvarā tās ir vairāku joslu, intensīvas satiksmes krustojumos, kur ir atsevišķa josla, lai nogrieztos pa labi. Bet arī pilsētas centrā tiek veidotas gan paaugstinātas gājēju pārejas, gan paaugstināti krustojumi.

Tāda paša tipa paagustinātas gājēju pārejas ir ieviestas arī Abū Dabī.

ABŪ DABĪ

Bogotai līdzīga tipa paagustinātas gājēju pārejas ir ieviestas arī Abū Dabī.

Abū Dabī ir Bogotai ļoti līdzīgas paaugstinātās gājēju pārejas – stāvas, ar skaidrām kantainām (neapaļām) līnijām, un ļoti efektīvas. Pāri tām var teju aizvērtām acīm iet pāri. Augstāk redzamajā video “Abu Dhabi lielie krustojumi” gājēju pārejas augstums ir apm 20cm un slīpuma zonas garums apm. 150cm, kas nozīmē, ka šīs pārejas slīpums ir apm 7.59 grādi (jo lielāks grādu skaitlis, jo stāvāka pāreja).

Tālāk redzam pie Abū Dabī autoostas galvenās ieejas ierīkotā paaugstinātā gājēju pāreja, kas izskatās lēzenāka par iepriekšējām, augstāk redzamajām pārejām.

 

OMĀNA

Paaugstināta gājēju pāreja stāvlaukumā, piem. līdzīgi kāda tā ir Spicē un kādām tām vajadzētu būt visos iepirkšanās centros. Augstāk redzamajā video pārejas augstums ir apm. 15cm un slīpuma zonas garums apm. 100cm, kas nozīmē, ka gājēju pārejas slīpums ir apm. 8.53 grādi. Video zemāk pārejas augstums 16cm un slīpuma garums 117, līdz ar ko pārejas slīpums ir 7.74 grādi.

Regulāti no Rīgas ierēdņiem saņemam attaisnojumus, ka nevar ieviest paaugstinātas gājēju pārejas lietus ūdens noplūdes problēmu dēļ. Eksistē pavisam vienkārši risinājumi to novērst (video augstāk). Tomēr gadījumos, kad zem pārejas netiek izveidoti caurumi ūdens notecēšanai, gājējiem nav liela bēda par blakus esošajām peļķēm (skatīt bildi zemāk atkal no Bogotas)

Gājēju pāreja Bogotā lietus laikā

Malaizija, Kualalumpūra

Vēl viena aplamība, ko mums bieži nākas dzirdēt – ja ir luksofors, nevajag paaugstinātu gājēju pāreju. Tās ir muļķības. Ja autovadītājs brauks pie sarkanā luksofora signāla (mēdz notikt Rīgā), iespējams, notrieks gājēju. Turklāt luksofors neatrisina peļķu problēmu, kā arī nepadara brauktuves šķērsošanu vieglāku cilvēkiem ratiņkrēslos vai cilvēkiem ar bērnu ratiņiem.

Te ir piemēri no Kualalumpūras, kur neskatoties uz luksoforu, ir ieviestas paaugstinātas gājēju pārejas. Paskatoties uz automašīnu bremzēšanas lampiņām, var redzēt, ka pirms gājēju pārejas tiek piebremzēts.

Sebu, Filipīnas

Ļoti bieži dažādās pasaules valstīs paaugstinātas gājēju pārejas var atrast lidostās. Arī Sebu, Filipīnās.

Arī pilsētās, kurās pašvaldība teju neievieš paaugstinātās gājēju pārejas, uzņēmēji mēdz būt gudrāki un ievieš tās pie savu ēku ieejām.

Sekojošajā video no Sebu lidostas var apskatīt, kā mēs skatāmies uz automašīnām, kuras brauc mūsu virzienā, stāvot uz paaugstinātas gājēju pārejas (video sākumā) un pēc tam, kā tas ir, kad esam brauktuves līmenī.

Dievidkoreja, Seula.

Nākamā aplamība,  ierēdņu izgudrojums Rīgā – gājēju pārejas nevarot ieviest tuvāk par 200m.  Seulā turpretim var redzēt ielu nosētu ar paaugstinātām gājēju pārejām un nekādu problēmu.

Vēl viens piemērs ar paaugstinātu gājēju pāreju UN luksoforu.

Ungārija, Budapešta.

Šai paaugstinātajai gājēju pārejai Budapeštā augstums ir apm 12cm un slīpuma garums 135cm, tātad slīpums ir apm. 5 grādi. Šeit satiksmes mierināšanu veic arī pie gājēju pārejas esošais brauktuves sašaurinājums, satiksmes vadīšana zigzagā, blakus esošās stāvvietas (gan auto, gan velo, gan e-skrejriteņiem) un atļauja velosipēdiem braukt pret spalvu, kas nozīmē, ka autovadītājiem jārēķinās ar pretīm braucošiem velosipēdistiem.

Igaunija, Valga.

Piemērs pie mums ļoti netālas pilsētas Valgas. Gājēju pārejas ir no nelīdzena bruģa, tas diemžēl varētu apgrūtināt pārvietošanos cilvēkiem ar kustību traucējumiem.

Visbeidzot jāpiebilst, ka paaugstinātas gājēju pārejas nav jātaisa tā, lai pāri tām varētu pārbraukt ar ielā atļauto ātrumu. Arī pie 30kmh var notriekt pēkšņi uz pārejas izskrienošu bērnu – tādēļ paaugstinātām gājēju pārejām maksimāli jānovērš bīstamība. Ir ļoti svarīgi, lai pilsētā tiktu pierināta satiksme un paaugstinātas gājēju pārejas ir viens no labākajiem līdzekļiem, kā to relatīvi lēti panākt, uzlabojot ērtības un drošību gājējiem kā arī novēršot autovadītājiem nepatīkamas situācijas, kas citādi var radīties negadījuma gadījumā.