Tērbatas ielas atvēršana gājējiem

Janvāra sākumā Rīgā notika nebijis eksperiments – sestdienā plkst. 10-20 Tērbatas iela visā platumā tika atvērta gājējiem. Lai gan laikapstākļi, kā jau janvārī, nebija sevišķi kārdinoši, lai uzturētos ārtelpā, kā arī ielā nenotika nekādi īpaši pasākumi un koncerti, tomēr dienas laikā jau uz aci bija jūtams, ka iela kļuvusi krietni dzīvīgāka nekā ikdienā:

Tomēr, lai šis eksperiments nepaliktu mūsu atmiņās vien kā subjektīva veiksme, gandrīz visas dienas garumā divas sestdienas pēc kārtas mēs veicām cilvēku skaitīšanu Tērbatas ielā. Vispirms tika skaitīti gājēji 4. janvārī un pēc tam tika skaitīti gājēji un transportlīdzekļu vadītāji un pasažieri 11. janvārī. Rezultāti bija pārliecinoši – gājēju ielas apmeklētība 4. janvārī atkarībā no dienas stundas palielinājās no 133% līdz pat 265%.

Cilvēku skaits Tērbatas ielā

Kā redzams, lielākais cilvēku skaita palielinājums vērojams dienas vidū, kad ir gaišs. Tomēr arī tumšajās vakara stundās Tērbatas ielā bija krietni vairāk cilvēku nekā parasti.

Satiksmes apokalipse?

Automašīnas aizņem daudz vietas. Tieši tāpēc daudziem var šķist, ka Tērbatas ielā un citās vietās centrā autotransports ir cilvēku galvenais pārvietošanās līdzeklis. Tomēr patiesība ir krietni citādāka – pat ikdienā Tērbatas ielā ar automašīnām pārvietojas uz pusi mazāk cilvēku nekā iet kājām. 11. janvāra skaitīšanā vidēji stundā tika saskaitīti 867 gājēji un 406 autobraucēji. Pie tam – lielākā daļa Tērbatas ielā braucošo automašīnu ielu izmanto caurbraukšanai un nepiestāj stāvvietās (konkrētajā Tērbatas ielas posmā ir 70 maksas stāvvietas), lai apmeklētu veikalus un kafejnīcas.

Vizuālie novērojumi uz vietas liecināja, ka ielas slēgšana vismaz sestdienā praktiski neietekmē Tērbatas ielas šķērsielas un paralēlās ielas, un sastrēgumi netika novēroti. Tiesa, tika novēroti atsevišķi autovadītāji, kuri acīmredzot nebija informēti par aktivitātēm Tērbatas ielā un bija spiesti veikt apgriešanās manevru pie Tērbatas ielas. Šādu autovadītāju skaits gan bija tik mazs, ka nekādi satiksmes sarežģījumi šķērsielās neradās.

Galerija: satiksme Tērbatas ielas blakusielās plkst. 12-13

 

Bankrots?

Daudzi cilvēki Latvijā uzskata, ka jau ar ielas malā esošo autostāvvietu slēgšanu uzņēmējiem pienāks bankrots, nemaz nerunājot par ielas pilnīgu slēgšanu autosatiksmei. Tomēr arī Tērbatas ielas slēgšana autosatiksmei, līdzīgi kā citu ārvalstu pilsētu centros pieredzētais, patiesībā deva pozitīvu rezultātu lielākajai daļai uzņēmumu.  Eksperimenta dienas beigās tika aptaujāti arī ielā esošie uzņēmumi un 62% pārdevēju sacīja, ka apmeklētāju skaits šajā dienā ir pieaudzis. 24% teica, ka apmeklētāju skaits ir palicis nemainīgs un 12% pārdevēju teica, ka apmeklētāju skaits šajā dienā ir samazinājies. Kā jau bija noprotams, vislielāko apmeklētāju pieaugumu pieredzēja kafejnīcas, savukārt neapmierināti bija dārgo apģērbu veikali un sadzīves preču veikals.

Aptaujas autors: MRMJ consultancy

Lieta, kas noteikti būtu jāsakārto nākamajās reizēs, ir preču piegāžu stāvvietas šķērsielās, lai preču piegādātājiem būtu iespējams legāli veikt preču piegādi arī dienas laikā. Tāpat jānodrošina iespēja iedzīvotājiem, kas dzīvo ielas slēgtajā posmā, izbraukt un iebraukt pagalmos.

Atmosfēra!

Tomēr pats galvenais šī eksperimenta ieguvums, ko nevar izmērīt skaitļos, ir iespēja pilsētas centrā piedzīvot unikālu atmosfēru un iespēju nebļaujot vienam ar otru sarunāties. Tiem, kas nepaspēja apmeklēt ielu eksperimenta laikā, ir iespējams noskatīties lielisku video, kurā iela iemūžināta pastaigā. Svarīgi – skaties ar skaņu un nepalaid garām 4:15 minūti, kur lieliski dzirdams kontrasts starp gājēju un parastu ielu.

 

Sakām lielu paldies visiem, kas piedalījās cilvēku skaitīšanā:

Māris Jaunskalžis
Ruta Rinkule
Nikita Cunskis
Mārtiņš Reinbergs
Rūdolfs Doškins
Matīss Šteinerts
Georgijs Gordejevs
Kristaps Kretainis
Dmitrijs Borjajevs
Rūdolfs Golubovs
Kristaps Brics
Andrejs Oliņš
Oskars Rode
Kārlis Krēķis
Māris Kalējs
Mārtiņš Blumbergs
Artūrs Pudāns
Nikolajs Vavilovs

 

Noskaties arī šos videoklipus no Tērbatas ielas eksperimenta: