Velotransports vai velosports?

Nesenā diskusijā LR4 raidījumā “Atvērtais jautājums” Valsts policijas pārstāvis Andris Locs daudzus pārsteidza ar saviem izteikumiem par velotransportu. Diskusijā viņš vairākkārt uzsvēra, ka velosipēds nav transportlīdzeklis un cilvēki to izmanto tikai sportam un atpūtai. Velosipēdistus, kas tomēr ikdienā brauc ar velosipēdu, Valsts policijas pārstāvis nodēvēja par cilvēkiem bez darba, bez bērniem un par sasvīdušiem netīreļiem:

Uzreiz jāsaka, ka nav pieņemams, ka šādu viedokli publiski pauž augsta Valsts policijas amatpersona, tomēr šāds viedoklis Latvijā joprojām ir gana populārs. Jāatgādina, ka vēl pirms ~20 gadiem tieši tā arī bija – ar velosipēdiem Rīgā pārvietojās gandrīz vai tikai velokurjeri un sportisti. Par to, kā Rīga no eiropeiskas galvaspilsētas, kurā katrs trešais iedzīvotājs satiksmē pārvietojās ar velosipēdu, kļuva par tādu pilsētu, kur ar velosipēdu gandrīz neviens nepārvietojas, vari izlasīt mūsu rakstā “Velosezona”, vai arī noskaties video:

Viedoklis, ka visi, kas pārvietojas ar velosipēdistu, ir sportisti vai atpūtnieki, ir gaužām greizs un šādu viedokli pārstāvoši cilvēki nesaprot atšķirību starp brīdi, kad velosipēds tiek izmantots kā transporta veids un brīdi, kad velosipēds tiek izmantots kā sporta līdzeklis. Runājot līdzībās, tieši tāpat varam runāt par auto – ir autotransports un autosports. Ja pirmajā gadījumā cilvēks brauc mierīgi, bez stresa un intensīvām kustībām, tad otrajā gadījumā autosportists pēc sacīkstes no automašīnas izkāps ar slapju muguru, jo fiziskā slodze ir vairākas reizes lielāka nekā, izmantojot automašīnu kā transportlīdzekli. Piemēram, NASCAR sacīkstēs autosportists izsvīst vidēji 2-5 kilogramus sava svara.

Vai sakot, ka uz darbu dosies ar auto, mums uzreiz jāiedomājas ķiverē un specapģērbā tērpts braucējs?

Patiesība par velosipēdu un svīšanu

Kā rāda zinātniski pētījumi, velosipēds ir viens no efektīvākajiem transportlīdzekļiem, kas ļauj cilvēkam kļūt par enerģijas patēriņa ziņā visefektīvāko būtni uz planētas:

 

Šī izgudrojuma – divriteņa – efektivitāte ir bijis arī iedvesmas avots Apple dibinātājam Stīvam Džobsam, kurš datoru nosauca par “velosipēdu smadzenēm”, tādā veidā uzsverot to, ka dators palīdz mūsu smadzenēm darboties efektīvāk, līdzīgi kā divritenis palīdz mums efektīvāk pārvietoties.

Braucot ar velosipēdu, cilvēks patērē līdz 4 reizēm mazāk enerģijas nekā identisku attālumu ejot kājām. Tas nozīmē to, ka, braucot ar ātrumu 16 km/h, velosipēdists svīst tikpat, cik ejot kājām.

Raksta noslēgumā piedāvājam nelielu galeriju ar sabiedrībā zināmiem cilvekiem, kas velosipēdu izmanto kā transportlīdzekli. Vai arī viņi, pēc Valsts policijas domām, ir sasvīduši netīreļi?

Latvijas premjerministrs Krišjānis Kariņš foto: Timurs Subhankulovs/Latvijas Avîze

Arhitekte Zaiga Gaile ar velosipēdu pārvietojas visu gadu.
Raksts Diena.lv Foto: Kristaps Kalns

Kordiriģents Māris Sirmais

Bijusī Veselības ministre Ilze Viņķele

Marks Rite – Nīderlandes bijušais premjerministrs, kurš ar velosipēdu regulāri devās pat pie karaļa.

Modes māksliniece Elita Patmalniece
Foto: Jauns.lv

Mūziķis Renārs Kaupers Foto: Skaties.lv

Rīgas mērs Mārtiņš Staķis (attēlā kreisajā pusē) gan iepriekš uz Saeimu, gan šobrīd uz Rīgas domi regulāri dodas arī ar velosipēdu.

 

Dānijas kroņprincese Mērija ar savu kravas velosipēdu un dvīņiem brauc arī ziemīgos laikapstākļos

 

 

Arī mūsu Kultūras ministrs Nauris Puntulis regulāri pārvietojas ar velosipēdu.
Raksts Santa.lv

 

Žurnālists Māris Zanders
Raksts Diena.lv

 

LTV laika ziņu redaktors Toms Bricis
Raksts Diena.lv Foto: Aivars Liepiņš

Mūziķis Guntars Račs

Bijušais Saeimas deputāts Aleksejs Loskutovs